Friday, 20 April 2012

KEHILANGAN


assalamualaikum entry kali nak crta sikit tentang kehidupan ku setelah mak xde di samping dan fmly yg trsyg..bukan utk meraih simpati tapi sekadar berkngsi crta untuk readers aq. ALHAMDULILLAH setelah sthun pemergian mak trlalu byk yg telah ku lalui dan mcm2 ujian yg ku lalui tnpa mak disisi ku..jangan ckpla  sedih dan pilu itu sentiasa ada dalam hatiku sehingga kini..tapi ku bersyukur aq sentiasa berada di bwah pemerhatianNYA agar aku tdak leka dan tidak jauh dariNya disebbkan kesedihan ku nie…tiada sapa di dunia ini inginkan perpisahan tapi itu satu lumrah khdipun dr azali shgga kini..stiap yg hdup pasti akn menemui ajal..KULLU NAFSIN DZAIQATUL MAUT “SETIAP YANG HIDUP PASTI AKAN MATI”. Dengan itu aku sentiasa memohon agar redha dan ikhlas mnerima pemergian mak di samping ku dan kluargaku..bukan mudah melepaskan insan  yang tersayang begitu perit apatah lagi seorang insan yg membesarkan kita bermula dlm kdungan  selama 9bulan dan setelah lahir di tatang bagai minyak yg penuh dr kecil shingga la ku berani berdikari dan berpijak di bumi ini yang penuh ujian dan cubaan.

Kehilangan mak dalam kluarga ckup memberikn  kesan yang mendalam..stiap minggu fmly ku akan melihat pusara mak utk dibersihkan dan membacakn surah yassin di pusara mak dan melepaskan kerinduaan kpda mak..dan stiap kali aq dan akak pergi ke pusara mak setiap kali tu la aq menitiskan air mata penyeslan dan sgt2 merindui kehadiran mak di depan mataku ini..Ya ALLAH tempatkanlah mak di tempat orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan jauhkanlah mak dari azan api neraka..amin..teringt kmbali swktu mak pergi time tu aq tgh mnggu flight kat KLIA aq utk balik, fon ku brbunyi akak ckp ngn aq “ mcm mana deq  mau dtggu atau mcm mna”..aq trdiam seribu kata dn hatiku beristifar agr aku kuat ketika itu..lama aq brdiam dan aq brkata kpda akak “sian mak kak lau tggu tp….dgn persn bert seperti btu yg aq tarik 10 tan berkata aq pun myambung xpyah kak tggu aq smpi malam kak, sian mak seksa tggu aq”..akak pun berkta kena “kena kuat ya deq lepaskn mak jalan n akak trus ngis tresak2 ketika itu”..bukan mudah aq melepaskn kata2 itu sbb aq xkan dpt lagi melihat mak utk selama2 dan xkan dpt lagi peluk syg dr mak dan yg paling pentg aq xdpt melihat mak dan peluk mak utk kali trakhir..peritnya aq rsa ktika itu…hnya ALLAH yg tau kesakitan yg ku lalui ktika itu sakit dan rsanya kesakitn itu yg xmampu aq tggung..hati dan bbr ku nie xlari dr lafz istifar dan zikir agr aq teng ketika itu..

Setahun lebih pusara mak tempt aq dan fmly akan berkunjg tiap mggu melihat pusara mak dan mbersihkan pusara mak..setahun inilah mak xde kat sisi aq lagi dan aq perlu trskan walpun mak xde sbb aq yakin mak melihat aq dan stiasa menemani aq walaupun aq tak melihatnya…ya ALLAH kuatkan lah hatiku ini..setahun tnpa mak pemergian mak ckup trsa dlm kluarga ku, bapa aq xpenah aq melihat air mata mengalir dr kelopak mata yg telah dim amah usia yang penuh kesedihan dan slalu berkata ngn aq “jgn sedih ya nak tunaikan hasrat mak spya berjaya ”..aq dgn hati sprti  tisu nie trs mgalirkan air mata kerinduan dan memeluk bapa..huhhh sedihnya time tu..setahun tnpa mak sgt2 berbeza dahulunya aq sorg anak yg ckup2 mnja walpun skrg mnja jugak p skrg xmnja sgt kena survive pastu jd pompuan kena kuat jgn cegeng kan matahari terbit..dahulunya aq akn dpt kiss pgi dr mak, pas tu bila mkan mak akn dtg ngn aq n mkan sma2 dan suapan dr mak adalah suapan yg sgt2 sedap walaupun hnya skdr mkan nsi putih berlaukan  ikan masin..tapi bagi aq itu suda ckup dan mngenyangkan aq dan mak..dahulunya aq selalu bcrta smua bnda ngn mak dr sal peljaran ku shggala bab psgn hidupku..aq dpt nsht smgt dan pndgn dan slalu dbri perhatian yg lebih sgt brbndg cucu dia..betuahkan aq...

tapi kini, aq xdpt kiss pagi lagi dri mak, dan kini aq xdapat suapan dr mak dan kini aq xdpt bring dan d sapu lembut kpala ku ini ketika tdur dan kini aq tak dpt lagi masak bersama dan kini aq tak dpt lagi kash syg seorang mak dan kini aq tak dapat mkan mskan mak…sedihhhhnya….namunnnnnnnnnnn walaupun mak dah pergi jauh dan ckup jauh, mak tetap di hati aq dan family ku hnya doa yang berterusan yg aq dan fmly berikan sehingga nyawaku terhenti di dunia ini...dan kini, akakla tempat aq bermanja tempat aq meminta kasih dan syang dan belaian seorang ibu….kat mana tumpahnya kuah lau bukan ke nasi naluri keibuan akak sama sprti mak tapi mak lagi best mcm2 aq dpt untungla aq jd anak bongsu.alhmdulillah tp mnja aq brtempat ya..sekarang akakla tempat aq berkongsi rsa suka dan duka ku menangis ku dan sakitku walaupun tak semua aq dapt luahkan kepada akak tapi aq bersyukur aq diberikan seorang akak yg ckup2 baik untuk driku dan memahamiku..alhmdulillah yang mampu kukatakan..setahun ini lah jugak aq membangunkan diriku agar tidak terlalu sedih dan menruskan apa yang aq telah mulakan..insyALLAH pnjg umo dan murah rezki aq akan menamatkn pengajian ku di bumi sintok yg pelbagai nostalgia yang trcipta.stahun inilah jugak aq diberikan pelbagai ujian tnpa mak di sisiku namun ALLAH KNOWS WHAT THE BEST FOR SOMEONE..aq berpegang dengan LAA TAKHAF WA LAA TAHZAAN.INNALLAAHA MA’ANAA “janganlah takut dan janganlah sedih.sesungguhnya ALLAH bersama kita”. Selagi kita mengingati ALLAH selagi itulah hati kita akan merasakan tenang walaupun pelbagai ujian.

salam sayang dan rindu kepada mak dan ucapan terima kasih kepada kluarga sbb sentiasa disampingku dan menemani diri ini yg ckup lemah agar sentiasa kuat menghadapi dan sejuta rasa sayang kepada matahari terbit yang selalu menemani dri ini..





kehilangan dirimu cukup berat untuk anakmu ini.
namun doa yang tak pernah putus untuk mak
sehinggalah jasad dan nyawa diriku
ini terpisah..
SEMBILAN BULAN DALAM KANDUNGAN

Saturday, 7 April 2012

ratu hatiku...

diriku sentiasa merindu insan yang bernama mak..
merindui mak tnpa batasan waktu..
sentiasa didalam hatiku ini...
untuk mak yang tersayang..
merinduimu tanpa batas dan takkan berpenghujung.
sehingga nyawaku berpisah dengan jasadku ini..
"Allahummaghfirlii waliwaa lidayya warhamhumaa kamaa rabbayaanii shaghiiraa"
hayatilah lagu yang cukup menyentuh hati dariku...


Mendengar lagu ini..ku terjatuh cinta..indahnya lagu ini..teringat mak yang telah pergi..ya ALLAH ku merindui mak...terlalu rindu..sehinngakan terbawa dalam tdurku..sangat merindu ya ALLAH…ratu hatiku kini telah pergi..hanyalah doa disetiap waktu aq kirimkan untuk mak..bila terpisah jasad dan nyawa dengan insane yang ckup member kasih cinta dan rindu padaku ini telah pergi buat selama..betapa sakitnya yang ku tanggung???..seperti diri tak mampu lagi untuk berdiri semula…seperti  tubuhku kaku dan tak berdaya lagi..seperti aku hilang punca…seperti aku hilang arah..seperti aku sayapku yang cukup indah dahulunya telah patah dan tak mudah untuk aku sembuhkan..memakan masa yang cukup lama dan terlalu lama..sehingga hidupku sunyi tanpa suara tnpa kata dari seorang mak yg sntiasa merinduiku ini…bila tiba masa mak meninggalkan aku hidup tnpa suara mak bagaikan aku hilang punca..dan arah stiap saat ku berkata mampukah aq tnpa mak disisiku..mampukah aku menjalani kehidupan mnjadi seorg wanita setabah mak….mampukah aq mnjadi seorg anak yg solehah kpd mak..ya ALLAH sebaknya seperti ingin meletup kerinduan ini kepada mak..tiap saat aku memandang skrin fon ku,,menanti hadirnya ratu hatiku walaupun hanya skdr suara.

Tringt aq msti akn kol umah pling lma pun aq xkol umah 2 hr..xkol 2hr  tu topup akn msuk dah kat fon aq, tak pun mak akn kol tnya napa ndak kol byk kerja rumahka smpi ndak ingt kol..sungguh merindui detik2 itu....Namunnn kini semua itu hnya tggal kngn yg akn mnjdi kengn buat selamanya dan takkn trulang..ya ALLAH betapa sakit bila kita mnggung rindu dgn insan yg ckup berjsa kepda kita  yg ckup mmberi segalanya..9buln ku di dlam rahim..mak sakit dan lelah tak pernah kau hiraukan asalkn diriku ini tidak sakit dr sgala apa pun..nyamuk pun xkan berani myntuhku sewaktu kecilku..aq bagaikn minyak yg penuh dn minyk yg penuh yg sntiasa trjga agr tidak tumph ke lantai..itulah perumpaan yg aq dpt gambrkn kasih sygnya kepadaku..…YA ALLAH kerinduaan yg ku tanggung hnya ENGKAU yg mngetahuiNYA…merindui ratu hati yang takkan pernah habis sehingga akhir nyawaku…


Monday, 2 April 2012

Nota thaks n sorry untuknya..


Entry nie khas aq tujukan untuk dia…dia???..siapakah dia???..
dia aq kenali 2thun yg lalu..ktika mymbg pgajian kat utara nie..
dia aq kenali ketika rumate qu yg kenalkn aq padaku..
aq sndri xtau dia bdak sbah..p mang nmpkla muka sabah dia.
salam perkenalan aq dtgh2 oleh rumate qu..
DIA…lebih 2thun dah kita kenlkn xsgka.
kita kwan n sgt2 rpt tup2 dpt pakwe pun alahai besfren plak..
abehhhla…hahahahah.sja nak bg ko ktwa..
aq xtau nak mulakn mcm mna say thaks n sorry nie ngn ko..
sbb trlalu byk yg ko bg ngn aq..
apa2 pun thaks kpdnya sbb sudi kwan ngn aq..
u are frend the best aq pena jumpa..
aq tak mgampu ko p aq ikhlas ckp ngn ko..
ko kwan yg trbaik..

Nie aq nak ko dgr bgus2 ya..
aq tau ko ckup sygkn aq..cehhh persn plak..hiihih..
skali skala jd perasantan..hihihi..
mula skali THAKSSSSS A LOT…sbb ko slalu ada ngn aq..
aq nak ucap ma kasi sbb byk tnjk ajr aq dlm bljr nie.
pas tu, aku nak ucap ma kasi sbb slalu bg aq nsht..
pas tu, aku nak ucap ma kasi sbb hepykn aq..hahhaahah..
berketawa smpi sakit perut nie..p ketawa mu mang paling tak da yg bole lawn..
pas tu aku nak ucap ma kasi sbb lau aq sakit ko msti jga aq..
p yg paling aq akn ingt nie ko wat kn aq bubur baik punya…tq…
untung la abg DR tu nti lau dah kawen..hihihih..
pas tu kan, aq nak ucap ma kasi sbb bg aq smgt balik pas aq kena tggal nie..hahhaa
sian gak aq nie kan kena tggal..hahhahah..
p skrg xla aq sgt2 bhgia dgn dia…LOVE U MATAHARI TERBIT...hhihi,,
statement brani mati nie aq wat di atas.hahhah..
pas tu sush sng ku aq kat snie dr awal hngga skrg ko yg tau.
sakit ku bhagia duka ko ada ngn aq..
byk yg aq nak bg ucap thaks nie tkut plak aq xckup page bloq nie..
yg important sgt2 ma kasi sbb slalu ngn aq..
aq ndak kan lupa ko sampai bila2..

aq minta maaf slalu kenakn ko mara2 ko..
ko jgn ambil hti plak lau aq mra…
apa2 pun aq minta maaf gak kdg mulut xdpt d control n prbuatn ku xdpt dikwal
jd aq minta maaf ya..
mna la tau aq dah jd arwah ka esok ko tak maafkn aq siksa aq kat kubur nti.
maafkan aq ya…
aq nak g tau ko kat mna pun aq pas nie aq xkan lupa ko..
stu pkra yg musthil aq bole lupa ngn ko…
hopely ko n abg DR akn bhagia…aq doakn..
bkan aq xnak p aq dah byk sushkn ko..
aq nak minta maaf mna la tau lau stu hr nnti aq diam tnpa kta
aq nak ko tau aq ckup syg ngn ko n aq dah aggp ko mcm fmly ku dah..
mcm mna pun keadaan ku esok hr lusa tulat langkat bln dpn thun dpn 3thun tau brtahun2 akn dtg aq hrap ko ingat aq n ingt detik kta sma2 stdy byk kengn trukir..aq xminta byk dgn ko aq nak ko ingat jak aq xpa lau ko xdpt jumpa dah aq..skurg2nya ko ingat aq pun aq dah  bsyukur..

lupa plak..pesanan untuk ko,,
aq doakan kebahagiaan mu ngn insan yang ko syaang..
alhamdulillah akhrny ko jumpa gak kan...
hargai dia ya ..ko tau kn byk yg aq crta sal abg cegeng tu ngn ko..
kena kuat utk org yg kita syg....
jgn cegeng.....jd pompuan jgn cegeng tu pesan aq..
ingat aq ya...ingt tu...mcm mna dah ko bhgia nnti aq hrap ko ingat aq..
aq doakan ko brjaya dunia akhirat..
dunia dicari akhirat tak lupa...
 
cepat betul masa berlalukan thun nie kta last dah bljr dsni n thun nie gak thun yg ckup mncbr bg aq...kenangan dgn ko aq ndak kan lupa...sblum aq terlupa halalkn makan mnum aq ya.....hopely everything will be ok..insyaALLAH...



   INGAT SAKURA NIE..
INGAT LA AQ YA...SALAM SAYANG DARI AQ.
                           CIK PUAN SURIANTI MISSI