Friday, 20 April 2012

KEHILANGAN


assalamualaikum entry kali nak crta sikit tentang kehidupan ku setelah mak xde di samping dan fmly yg trsyg..bukan utk meraih simpati tapi sekadar berkngsi crta untuk readers aq. ALHAMDULILLAH setelah sthun pemergian mak trlalu byk yg telah ku lalui dan mcm2 ujian yg ku lalui tnpa mak disisi ku..jangan ckpla  sedih dan pilu itu sentiasa ada dalam hatiku sehingga kini..tapi ku bersyukur aq sentiasa berada di bwah pemerhatianNYA agar aku tdak leka dan tidak jauh dariNya disebbkan kesedihan ku nie…tiada sapa di dunia ini inginkan perpisahan tapi itu satu lumrah khdipun dr azali shgga kini..stiap yg hdup pasti akn menemui ajal..KULLU NAFSIN DZAIQATUL MAUT “SETIAP YANG HIDUP PASTI AKAN MATI”. Dengan itu aku sentiasa memohon agar redha dan ikhlas mnerima pemergian mak di samping ku dan kluargaku..bukan mudah melepaskan insan  yang tersayang begitu perit apatah lagi seorang insan yg membesarkan kita bermula dlm kdungan  selama 9bulan dan setelah lahir di tatang bagai minyak yg penuh dr kecil shingga la ku berani berdikari dan berpijak di bumi ini yang penuh ujian dan cubaan.

Kehilangan mak dalam kluarga ckup memberikn  kesan yang mendalam..stiap minggu fmly ku akan melihat pusara mak utk dibersihkan dan membacakn surah yassin di pusara mak dan melepaskan kerinduaan kpda mak..dan stiap kali aq dan akak pergi ke pusara mak setiap kali tu la aq menitiskan air mata penyeslan dan sgt2 merindui kehadiran mak di depan mataku ini..Ya ALLAH tempatkanlah mak di tempat orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan jauhkanlah mak dari azan api neraka..amin..teringt kmbali swktu mak pergi time tu aq tgh mnggu flight kat KLIA aq utk balik, fon ku brbunyi akak ckp ngn aq “ mcm mana deq  mau dtggu atau mcm mna”..aq trdiam seribu kata dn hatiku beristifar agr aku kuat ketika itu..lama aq brdiam dan aq brkata kpda akak “sian mak kak lau tggu tp….dgn persn bert seperti btu yg aq tarik 10 tan berkata aq pun myambung xpyah kak tggu aq smpi malam kak, sian mak seksa tggu aq”..akak pun berkta kena “kena kuat ya deq lepaskn mak jalan n akak trus ngis tresak2 ketika itu”..bukan mudah aq melepaskn kata2 itu sbb aq xkan dpt lagi melihat mak utk selama2 dan xkan dpt lagi peluk syg dr mak dan yg paling pentg aq xdpt melihat mak dan peluk mak utk kali trakhir..peritnya aq rsa ktika itu…hnya ALLAH yg tau kesakitan yg ku lalui ktika itu sakit dan rsanya kesakitn itu yg xmampu aq tggung..hati dan bbr ku nie xlari dr lafz istifar dan zikir agr aq teng ketika itu..

Setahun lebih pusara mak tempt aq dan fmly akan berkunjg tiap mggu melihat pusara mak dan mbersihkan pusara mak..setahun inilah mak xde kat sisi aq lagi dan aq perlu trskan walpun mak xde sbb aq yakin mak melihat aq dan stiasa menemani aq walaupun aq tak melihatnya…ya ALLAH kuatkan lah hatiku ini..setahun tnpa mak pemergian mak ckup trsa dlm kluarga ku, bapa aq xpenah aq melihat air mata mengalir dr kelopak mata yg telah dim amah usia yang penuh kesedihan dan slalu berkata ngn aq “jgn sedih ya nak tunaikan hasrat mak spya berjaya ”..aq dgn hati sprti  tisu nie trs mgalirkan air mata kerinduan dan memeluk bapa..huhhh sedihnya time tu..setahun tnpa mak sgt2 berbeza dahulunya aq sorg anak yg ckup2 mnja walpun skrg mnja jugak p skrg xmnja sgt kena survive pastu jd pompuan kena kuat jgn cegeng kan matahari terbit..dahulunya aq akn dpt kiss pgi dr mak, pas tu bila mkan mak akn dtg ngn aq n mkan sma2 dan suapan dr mak adalah suapan yg sgt2 sedap walaupun hnya skdr mkan nsi putih berlaukan  ikan masin..tapi bagi aq itu suda ckup dan mngenyangkan aq dan mak..dahulunya aq selalu bcrta smua bnda ngn mak dr sal peljaran ku shggala bab psgn hidupku..aq dpt nsht smgt dan pndgn dan slalu dbri perhatian yg lebih sgt brbndg cucu dia..betuahkan aq...

tapi kini, aq xdpt kiss pagi lagi dri mak, dan kini aq xdapat suapan dr mak dan kini aq xdpt bring dan d sapu lembut kpala ku ini ketika tdur dan kini aq tak dpt lagi masak bersama dan kini aq tak dpt lagi kash syg seorang mak dan kini aq tak dapat mkan mskan mak…sedihhhhnya….namunnnnnnnnnnn walaupun mak dah pergi jauh dan ckup jauh, mak tetap di hati aq dan family ku hnya doa yang berterusan yg aq dan fmly berikan sehingga nyawaku terhenti di dunia ini...dan kini, akakla tempat aq bermanja tempat aq meminta kasih dan syang dan belaian seorang ibu….kat mana tumpahnya kuah lau bukan ke nasi naluri keibuan akak sama sprti mak tapi mak lagi best mcm2 aq dpt untungla aq jd anak bongsu.alhmdulillah tp mnja aq brtempat ya..sekarang akakla tempat aq berkongsi rsa suka dan duka ku menangis ku dan sakitku walaupun tak semua aq dapt luahkan kepada akak tapi aq bersyukur aq diberikan seorang akak yg ckup2 baik untuk driku dan memahamiku..alhmdulillah yang mampu kukatakan..setahun ini lah jugak aq membangunkan diriku agar tidak terlalu sedih dan menruskan apa yang aq telah mulakan..insyALLAH pnjg umo dan murah rezki aq akan menamatkn pengajian ku di bumi sintok yg pelbagai nostalgia yang trcipta.stahun inilah jugak aq diberikan pelbagai ujian tnpa mak di sisiku namun ALLAH KNOWS WHAT THE BEST FOR SOMEONE..aq berpegang dengan LAA TAKHAF WA LAA TAHZAAN.INNALLAAHA MA’ANAA “janganlah takut dan janganlah sedih.sesungguhnya ALLAH bersama kita”. Selagi kita mengingati ALLAH selagi itulah hati kita akan merasakan tenang walaupun pelbagai ujian.

salam sayang dan rindu kepada mak dan ucapan terima kasih kepada kluarga sbb sentiasa disampingku dan menemani diri ini yg ckup lemah agar sentiasa kuat menghadapi dan sejuta rasa sayang kepada matahari terbit yang selalu menemani dri ini..





kehilangan dirimu cukup berat untuk anakmu ini.
namun doa yang tak pernah putus untuk mak
sehinggalah jasad dan nyawa diriku
ini terpisah..
SEMBILAN BULAN DALAM KANDUNGAN

No comments:

Post a Comment