Sunday 14 October 2012

ER...


Assalamualaikum pada pembaca bloq aq nie..walaupun aku tahu tak banyak yang membacanya..hhuhu..aku jew nie yang perasan lebih.entry kali saja nak cerita tentang keadaan aku.hehhe…apa2 pun Alhamdulillah sangat-sangat aku dah tak sakit bukan tak sakit cuma kurg dari sebelum nie  dah..takut sangat-sangat aku peristiwa 5tahun yang lalu terulang kembali dalam sejarah hidupku…

semalam aq kena masuk emergency room. Sebab lelah aku datang balik selama 3thun xpena kena akhirnya kat sem last jugak aq kena...sebelum lelah tue aku kena selesema dlu pas tue malam tue aku dah sesak nafas sampai xle tidur.bantal aq dah susun berlapis2 dah sebab nak cari ruang untuk benafas..fahm jew la lau sakit astma nie susah nak bernafas.subuh tue aku masih boleh tahan lagi, aku gagahkan diri bangun smbhyg  subuh..pagi tue kak izan cerita dengan aku pas tue tanya nak pergi klinik tak, aku kata xpe kak masih ok g.tp aq bcakap payah dah sakit dada. Bila rumate aq anta kuih batik kat tempat dia keja bila balik tue dia cakap dengan aku tapi aq tak jawab aku dok tengok jew dia, bukan tak nak jawab tapi aq dah xbole nak cakap dah bila cakap aku rasa penat sangat,aku terpaksa msej dia kat fon minta maf sbb bkn xnak jawab tpi xle nak ckp sbb rasa penat sgt.pas tue rumate aq kata xpe.dia tnya nak g klinik tak dia tnya kak izan bhaya aq mcm nie....tp aq jawab xpe masih ok g.p lama2 dalam 5jam macam tue aq dah mang xtahan dah..makin susah aku bernafas, pening gerak sikit punyala rasa penat.

aq gtau kak izan kak anta sue g klinik,sue dah xtahan.ok pas tue aq g klinik rumate aq pun teman aq skali. Bila sampai sana dah periksa dah aq dib g 3jenis ubat lelah,alahan dengan kahak.harapan bila dah makan ubat ada kurg sikit..nie tak xda perubhan langsung, aku plak makin kuat menggelatar, pas tue dada aku makin sakit sush sangat nak bernafas.tapi aku cuba bertahan gak, sebb kin efek aq makan ubat nie mang macam nie sampaila kemalam xda perubhan langsung.

malam tue kak izan tanya ok tak,aq jwab xok kak, makin sue sush nak bernafas tangan sue nie mengeletar jew.kak izan kata akak anta la g hsptal nak tak??aq degil g xpela kak ok g.pas tue lama2 aq cakp antala kak tak tahan dah mana taknya hujan malam tue bertambah-tambahla lelah ku sejukkan.
tapi kak izan kata nak kita berdua jew bole tapi nanti sue kena tahan kat wad sush nanti.rin sama sarah kerja.aq pun duk fikir dan terdiam dah.kak izan kata macam nie la kta tunggu smpai dorg sarah ngn rin balik baru akak anta kamu.di pendekkan crta rin balik awal minta kwan dia ganti kerja pas tue  g hospital kat jitra dah. Sampai jew dftr mcm bese..tggu dalam 5mint dktr panggil.

dktr cek darah jntg aq.pas tue mcm besela cek nafas aq..dktr kata aq penat sgt tu yg jd mcm nie.aq duk angok2 jew sbb aq dah mang xle bcakap xlart penat sgt2..sempat lagi dktr tue dok bkenalan tnya nie tnya tue…xbole bla bila dktr tue kata  xbole kawanla nie xjumpa dah dah sem last awk.aq dok snyum penuh makna jew..dlm hati aq ada hati  lagi nak jual mnyak dgn patient yang dah nak mati macam aq nie..huh..upss terlbih suda..heheh..pas tue aq gelak sndri.pas tue dia bg apa yg dia tulis suh jumpa kat kaunter jumpa mesy nak pam.

pas tue dktr lain yang take over aq..sblum aq kena pam dia cek pernafasan aq tp kat blkg.dia suh aq cakap tp aq rsa suara aq xkluar sbb xmampu aq nak bcakap rsa penat.nafas aq dah makin laju cari ruang tuk bnafas. Pas tue aq sandar kat kerusi tue and mesy tue kata sedut gas nie n tekan yg nie bg kluar gas dia.dekat stgh jam aq kena pam. Makin laju jantungku aq rasa.dup dap dup dap in my heart..hahah..
sampai aq rasa makin xle makin teruk.pas setgh jam aq dibiarkan dlu 10mnt nak tgok mcm mna.pas tue dktr kata lelah dah kurang tapi keadaan aku masih xelok g.dktr kata dia msukkan air kat pam tue aq pun xdgr sgt dkt tue ck apa  sebb guna pelapik mulut aq duk angok jew.xmampu nak cakapkan.pas tue aq kena pam lagi sekali.

pam yg ke2 kali nie baru aq rasa selesa sikit, menggelatr aq pun krg gak Cuma nafas tue masih xmampu nak bernafas mcm besa.setgh jam aq kena pam tapi masukkan air jew yang 1st tue dktr masukkan ubat.kak izan kata baru Nampak darah sikit kat muka aq bila kena pam yg ke2 nie.huhhhhh..kak izan kata akak yang sakit tgok kamu..bau ubat tue pun dah sakit..pas stgh jam tggu 10 mint macm tue dktr kata ok dah nie.Cuma perlukan rehat lagi..dktr bg senarai ubat yg kena ambil hr nie n mc tuk hari nie.

dan Alhamdulillah aq dah boleh bergerak dah tapi masih ada lelah tue lau aq begerak. Dkt kul1 pgi  bru kluar dr hsptal.tp sampai uum dkt kul 2pgi gak sbb msuk2 jew dlm kete aq kata ngn kak izan, sue lapar..tpksala kak izan singgah cri tempat makan..time aq tulis nie rsanya kak izan otw g ambil ubat aq kat hsptl jitra sbb malam xbuka farmas kan..ma kasih kak izan ma kasih sarah ma kasih rin sebb jaga sue...



No comments:

Post a Comment