Tuesday 9 October 2012

lamaran untuk qib...

Perasaan yang berbunga-bunga am telah merasakan ada sesuatu yang teristimewa di dalam diri qib yang membuat am tertarik dengan dia papa. Dia lain bukan macam kamelia walaupun kamelia baik dan memenuhi cita rasa seorang lelaki tapi hati am pun masih tak mampu menerima kamelia lagi papa. lagipun qib tue sungguh menjaga adab menjaga solat dan yag membuat am tertarik dia punyai sifat yang sungguh lembut walaupun diluar nampak degil dan garang.Kalau am kawin dengan dia pa ma, papa dengan mama setuju tak?.jadi kamelia kamu nak letak kat mana tepi jalan. Ehh tak la sampai macam tue,sejahat-jahat am am takkan buat macam tue. Ma bole tak am kawin dengan qib.? Ma izinkan tak lau am kawin dengan qib.

mama dan papa am berpandangan sambil tersenyum. Papa dengan mama kamu nie tak ada masalah cuma kamu kena selesaikan masalah kamu dengan kamelia tue, papa tak nak ada masalah dengan keluarga pak cik ismail. Am? Ya ma. Kamu nie nak kawin dengan qib qib tau ka kamu suka dia nak kawin dengan dia. Hahhhh yang tue ada masalah sikit ma, qib nie am tak tau status dia single ke tak, tapi ma am tengok  qib macam tak dimiliki siapa-siapa lagi. Kamu jangan am mana tau dia tak nak cite mana tau dia ada orang lain di hati tak pun  dah bertunang ka.naya kamu am. Nanti kamu jugak yang kecewa.

Am dengan ditemani cahaya samar lampu mewah di dalam bilik menunaikan solat yang selalu dilakukannya setelah bangun dari tidurnya. Itulah rutin harian am di waktu malam diwaktu semua insan beradu dia akan bangun menunaikan solat yang dia rasakan sangatlah rugi andai dibiarkan begitu sahaja. Dengan nada yang begitu sayu dan berserah “ya ALLAH aku mohon padamu ya ALLAH berikanlah kekuatan cintaku ini untuk insan yang bernama nur aqibahtul ariani,ya ALLAH bukakanlah pintu cinta diantara kami dan permudahkanlah diri ini untuk mendapatkan cintanya ALLAH. Ya ALLAH aku inginkan nur aqibahtul ariani sebagai penghuni hidupku untuk seumur hidupku dan menjadi seorang ibu kepada anak-anak ku kelak,ya ALLAH berikanlah kekuatan diri untuk memberi keyakinan menerima diriku ini yang penuh dengan kekurangan menjadi pelengkap hidupnya.amin ya rabbal alamin”.

Qib aku nak tanya ko sesuatu boleh?apa dia ira??? Encik amran tue pakwe ko ka??? Tak bagi tau aku pun ko declare dengan boss ko sendiri. Ehh mengarutla ko ira, tue boss aku tempat keja encik amran tue anak kepada pemilik syarikat aku kerja. Ira ko tau kan sapa yang ada di hatiku ini, sampai sekarang mekarnya cinta yang aq diberikan oleh dia sampai ke hari ini aq jaga dan simpan dengan sebaik mungkin ira. Nada sayu di hati ini kian terasa bila dia mengenang insan yang dia tunggu selama 6tahun. Qib lau aku cakap nie ko jangan ambil hati tau. Qib 6tahun qib ko tunggu dia ko tak tau pun dia kat mana. Ko tak tau dia buat apa sekarang, ko tak tau dia hidup lagi ke tak? Fikirlah qib 6tahun bukan tempoh masa yang singkat qib.

Qib merenung di luar jendela merenung deraian hujan yang semakin kuat di luar rumah seperti mengerti akan hiba di hatinya. Ya ALLAH adakah dia telah melupakan segala janjinya kepadaku, adakah dia telah dimiliki insan lain, dimanakah dirimu ketika ini duhai cintaku.kau membawa segala cintaku sehingga aku tidak mampu lagi memberikan cintaku kepada insan lain,andai kau mendengar rintihan hatiku ini dengarlah aku sangat merindukanmu.6tahun aq menunggu dan tetap setia menanti akan hadirnya dirimu.

Sehingga kini encik amran selalu berusaha untuk memenangi hati qib, tanpa adanya kata-kata romantik dari encik amran, tetapi dengan sifatnya yang berani dan gentlemen dia menulis memo dan bersama kotak cincin pemberian encik amran kepada qib dengan sebaris kata kepada qib “sudikah kamu cik nur aqibahtul ariani menjadi pelengkap hidup saya”sentapnya dan membuat qib terduduk di kerusi melihat memo tersebut. Lama qib merenung memo tersebut hanya mampu terdiam seribu bahasa. Memo dan kotal cincin itu diletakkan di tepi meja dan bingkas bangun untuk membuat kerja-kerja yang telah ditangguhnya semalam, pukul 2petang meeting pertama untuk projek yang baru sahaja mereka perolehi.

Setelah khusyuk ditenggelami kerja-kerja yang sangat banyak qib terkejut dengan bunyi telefon dalam bilik itu, yang disambungkan oleh setiausaha encik amran kepada dia. Assalamualaikum qib boleh tak awak bawa memo dan cincin yang saya bagi tue kat bilik saya. Dengan nada yag teragak-agak ar ar ar memo yang mana encik amran..laa memo offince tue la yang saya bagi kat meja ada tak.oo yang tue ok encik amran bagi saya 5minit saya datang bilik encik amran. Dengan menyusun langkah satu persatu menuju bilik encik amran dan perasaan yang begitu tak menentu hanya untaian  zikir sahaja yang menemankan hatinya yang kian tak menentu agar hati dan kelakuannya berdepan dengan encik amran nampak bersahaja dan tenang. 

Dengan berdepan muka encik amran yang begitu serius dan tidak pernah melihat wajah encik amran yang tidak melihatkan gurauan senda selama dia bekerja dengan encik amran. Ok miss nur aqibahatul ariani, kamu dah baca memo yang saya bagi pagi tadi.?? Dah encik amran. Ok sekarang saya street to the point nak tanya awak sekali lagi sudikah kamu menjadi isteri kepada saya dan ibu kepada anak-anak saya kelak.?
Jawablah saya nak dengar dari mulut kamu sendiri, saya terima andai jawapan yang diberi itu tidak seperti yang saya inginkan dan jikalau jawapan yang qib beri itu sangat saya impikan  dan membuat saya dan familly saya bahagia dan gembira. Janganlah renung saya macam tu qib, hati saya nie dah memang cair dengan kamu, kamu renung lagi saya macam tue. ‘ya ALLAH aq mempunyai hanya satu insan di hati ini dan insan itu fikri dan tidak mungkin aku menerima insan lain di hatiku ini’ bicara hati qib bila merenung wajah encik amran. Lama di pandang  wajah yang ada di hadapannya ketika ini.

Satu panggilan masuk dari intercom dibiarkan oleh encik amran, qib masih merenung wajah encik amran tanpa ada perasaan ingin memberi jawapan. Setelah itu bunyi lagu bruno mars long distance memecahkan kata dan diam di bilik yang agak luas itu dari telefon encik amran. Assalamualaikum pa, hahhhhhhhhh bila astagfirullahalazim kat hospital mana pa?ok2 am datang sekarang. Kenapa encik amran, kenapa kelam kabut sangat nie, anak saya masuk hospital mimi pengsan tiba-tiba tadi kat umah masa main kat halaman rumah. Maafkan saya qib saya harus pergi sekarang nie.assalamualaikum saya pergi dulu. sebelum terlupa meeting petang nie awak handle jew nanti qib bentang kat bilik saya jew.perbincangan diantara qib dan encik amran terhenti disitu tanpa ada penghujugnya. 


No comments:

Post a Comment