Friday 2 November 2012

Secebis nasihat.

update bloq lagi..assalamualaikum pembaca bloq ku..macam aku nie tak banyak keja kan, sempat lagi aku update bloq.kali nie nak cerita tentang aq dan seorang pakcik tukang cat kat blok aku. Bukan nak cerita apa pun tapi disebalik pertemuan antara aku dengan pak cik nie kan sampai membuat aku terfikir seketika.heheheh…hiperbola lagi aku..heheh..ayat kak mina nie hiperbola betul.ehhh xdela Cuma kan bila jumpa pak cik tue dengan ayatnya lagi perghhh macam menusuk kat hati dan fikiran aku.

aku nak cerita dari mula macam mana aku boleh berbual dengan pak cik nie., mula tue pak cik nak cat depan bilik aku dekat dengan ampaian time tue kain aku jemur ada kat ampaian jadi kebetulan ada akak nie gtau pak cik tue suh aku alihkan baju yang ada kat ampaian sebab takut kena cat nanti. Aku pun siap2la dengan tudung dan pakaian yang menutupi aurat pas tue aku datang g bilik sebab sebelum nie aku stay kat bilik kawan sebab aku duk sendiri time cuti mid sem pas tue aku alihkan.

Bermula la perbualan aku dengan pak cik tukang cat nie. 1st tanya aku tak balik dalam hati aku lau aku balik tak la aku kat depan pakcik nie..hehhehe jahatkan aku…tak pakcik umah jauh..duk mna duk sabah oooo patutla tak balik, duk sabah kat mana kat tawau..dlm hati berkata lau aku gtau kunak confirm tak tau jd aku kata la tawau.oo tawau.a’aa…berapa lama dah duk ngaji sini. Alhamdulilah pakcik semester last dah, insyaALLAH tahun depan praktikal dah. Baguslah tue nak pak cik doakan anak akan Berjaya dalam hidup. Ting’’’’’ dalam fikiran timbul question mark ???? aikk napa pak cik nie tetiba…insyaALLAH pak cik. Dah ambil pakaian kat ampaian aku kunci bilik pas tue nak balik bilik kawan

tiba2 dia tanya lagi selalu ka tak balik raya, aku terus terhenti melangkahkan kaki dan meletakkan tangan kat besi2 disepanjang jalan koridor bilik…tak rindu ka tak sedih tak rindu dengan mak abah ka?..aku duk terus kata dah besa dah pak cik duk jauh dengan family dan tersenyum..ooo macam tue..mak abah masih ada tak.?? Aku kata bapak ada lagi mak dah xde..oooo maaf nak ingat mak ada lagi..xpe pak cik.  Mak sakit pa.mak sakit kanser pak cik  mak meninggal 2tahun lepas. Ooo  bila keluar dari sini nanti cari kerja yang bagus2 senangkan orang tua. Aku cakap insyaALLAH pak cik. Pak cik doakan nanti kamu suda Berjaya  dapat hidup dengan bahagia lepas suda kumpul duit pak cik rasa tidak lama lepas tue mesti anak nie akan kawin. Dalam hati aku kenapa pak cik nie yang terlebih fikir sal masa depan ku…tak pe tak pe positive thinking surianti anggap nie semua salah satu cara ALLAH bagi kita semangat ketika hati di uji dengan kesedihan di kala hati gundah gulana ketika hati dilanda ombak badai yang sehingga kadang tak mampu menahan air mata dari mengalir di pipi dan di hati.

lepas tue pak cik nie kata,tgok dr gaya kamu nie nak, macam anak bongsu.ehh au katala iya pak cik saya anak bongsu dari 4org baradik. Aku terus ketawa kecik. Betulkan pak cik cakap pak cik dulu makan garam nak suda tau macam mana manusia nie. Aku bertanya pak cik brapa orang anak? Pak cik ada 5org anakyang pertama baru umur 21 thun. Anak nie brapa umur tahun 23tahun dah pak cik..oo insyaALLAH tak lama lagi kawen la tu..dalam hati berkata apasal la pak cik sentuh pasal kawin nie..pak cik rasa anak nie jodoh dengan orang sini jugak nak..nanti lau kawen jangan lupa jemput pak cik.insyaALLAH..lagi satu anak nie suda ada calon ka..insyaALLAH pak cik suda ada..bagusla nak kita nie apa lagi perempuan kena hati-hati kena pandai jaga diri .Dengan cara anak bercakap lemah lembut, sopan manja…tingg’’’’ manja dalam fikiran question mark??? Ada plak kata aku manja aq nie la budak nakal dan degil kan matahari terbit.heheh..pas tue yang wat aku touching kan.

satu pak cik mau pesan sama anak dalam hidup nie nak kita kena kuat semangat kalau tidak ada semangat kita tidak boleh hadapi ujian yang di bagi yang penting lagi nak jangan sekali-kali pernah putus asa kena kuat hadapi hidup itu yang penting ngan solat kita jangan pernah tinggalkan walau macam mana pun ya nak ingat tue pesan pak cik hidup kena kuat hadapi ujian. Sambil pak cik tue mengecat besi2 koridor.insyaALLAH pak cik terima kasih ya pak cik bagi nasihat. Sama2 nak... Pak cik tue sempat bagi aku kad nama dia..aku pun pelik.dalam hati kenapala pak cik nie ada2 jak dia cerita dengan aku nie…ok la ya nak pak cik mau balik suda nie..aku berkata ya la pak cik terima kasih sebab bagi nasihat.

aku melangkahkan kaki dan berkata dalam hati terima kasih ya pak cik sebab bagi nasihat walaupun hanya secebis kata dan seuntai nasihat di hati yang tengah menangis tanpa suara dan tanpa  air mata ketika ini. Ya ALLAH berikanlah kekuatan di hatiku ini dan di hatiku sentiasa berada dalam keadaan yang baik dan sentiasa mengingati MU ya ALLAH…andai inilah takdir dan jalan yang engkau aturkan kepadaku aku redha dan berserah dengan segala perancangan dan peraturanMU..


No comments:

Post a Comment